خانه / منابع / مقاله / فرصت‌های فراروی نهاد حوزه و روحانیت

فرصت‌های فراروی نهاد حوزه و روحانیت

در یادداشت قبلی که با عنوان نظام علمی آموزشی پرورش مآل، چگونه نظامی است؟ بود، بیان شد که هدف ما تحلیل و بررسی مدل آموزشی پرورش مآل است. برای تحقق این امر، مسائل اصلی و فرعی‌ای که این مدل به آنها پاسخ می‌دهد را بیان کردیم. در این یادداشت به بیان اولین مسئله از مسائل نگرشی و مقدمه‌ای این مدل می‌پردازیم تحت عنوان: فرصت‌های فراروی نهاد حوزه وروحانیت.

دین و دین ورزی، هم فرصت‌های بی بدیلی فراچنگ دارد و هم با تهدیدها و چالش‌های بی‌شماری مواجه است و این امر مسئولیت اصحاب حوزه و طبقه‌ روحانی در این روزگار را صدچندان دشوار می‌سازد. با عطف توجه به این حقیقت، نخست نگاهی گذرا می‌افکنیم به فرصت‌های فوق‌العاده‌ای که اکنون فراچنگ حوزه و روحانیت است.

 فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراروی نهاد حوزه و روحانیت

در شرایط کنونی ایران، دنیای اسلام و جهان انسانی، فرصت‌های بی‌سابقه و ظرفیت‌های فوق‌العاده ارزشمندی در جهت «تحول و توسعه‌ی حوزه‌های علمیه‌ی شیعه» (صانها الله عن الحدثان) و نیز «تبیین و ترویج معارف الهی»، فراهم آمده است که باید نسل حاضر روحانیت، به فراست، این فرصت‌ها را دریافته، از آنها به نحو سنجیده و شایسته‌ای در راستای تحقق این دو رسالت عظیم، بهره‌برداری نماید. موارد زیر از جمله‌ی این فرصت‌هاست:

  1. فراهم بودن پشتوانه‌های مادی و سخت افزاری عظیم و بی‌سابقه برای توسعه و تسدید حوزه‌ها به یمن وقوع انقلاب و استقرار نظام اسلامی در ایران
  2. وجود رهبری ژرف‌اندیش و پیشرو، مراجع تقلید مشفق، فقهای روشن‌بین و طیف گسترده‌ای از مدرسان و فضلای نخبه‌ی تحول گرا.
  3. تحقق پاره‌ای تحولات ارزشمند در بخش‌هایی از امور و شئون حوزه‌ها و نهادهای علمی_دینی، از جمله: تاسیس برخی موسسات علمی و تحقیقاتی پیراحوزوی و ظهور فضلای نواندیش و چیره‌چنگ در زمینه‌ی تحقیق و تالیف؛ تشکیل مدارس تخصصی و مدارس جدید تحول‌گرا در زمینه‌ی آموزش و تربیت نیرو.
  4. تولید ادبیات نظری درخور اعتنا در زمینه‌ی آرمان تحول و بدل شدن آن به مطالبه‌ی عمومی در میان قاطبه‌ی فضلا و طلاب جوان حوزه.
  5. تشکیلی شورای تصمیم گیر عالی در ستاد حوزه‌های کشور و دستگاه مدیریت مرکزی و شبکه‌ی سازمانی سراسری.
  6. پدید آمدن دسترسی‌های بی‌سابقه و بی‌نظیر برای تبلیغ چهره‌به‌چهره در داخل و خارج کشور، خاصه در محیط‌های دانشگاهی، مجامع علمی و مراکز نخبوی و تحصیل‌کرده.
  7. بیداری مسلمین عالم و آغاز رستاخیز اسلامی در کشورهای مسلمان
  8. گسترش جنبش اسلام گرایی در نواحی مختلف جهان خصوصا مغرب زمین
  9. امکان برقراری محاورات بینادینی و مراوردات علمی و فرهنگی با ملل، مذاهب و مراکز مختلف در اقصی نقاط عالم.
  10. وجود دسترسی‌های گسترده برای پیام رسانی تاثیر گذار بر اقشار گوناگون و در اقطار مختلف، با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و استخدام رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی پیشرفته.

موارد پیش گفته تنها بخشی از فرصت‌های تاریخی‌ای هستند که اکنون در دسترس حوزه و متولیان امور دینی قرار دارند و ما به جهت رعایت اختصار، به ذکر همین نمونه‌ها قناعت کردیم.

در ادامه، به بیان آسیب‌ها و چالش‌های فراروی آرمان تحول و اصلاح می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی

روش تدریس فعال3

روش تدریس فعال ۳

در روش تدریس فعال قسمت دوم، اشاره‌ای اجمالی به مهم‌ترین روش‌های فعال تدریس شد. در این یادداشت هر کدام از این روش‌ها را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *