خانه / منابع / مقاله / تدریس چیست؟ (بررسی ماهیت تدریس)

تدریس چیست؟ (بررسی ماهیت تدریس)

اینجا هستیم

اینجا هستیم

مدل آموزشی پنج بعدی – نگرش‌سازی – نتیجه گیری از مباحث نگرش‌سازی

تدریس چیست؟

هویت تدریس

 ماهیت “ تدریس “

هدف: شناخت فعل و انفعالاتی که در یک تدریس صحیح صورت می‌پذیرد. 

پرسشنامه‌ای مربوط به نظرخواهی از اساتید نسبت به جوانب مختلف تدریس طرح شده است. اینک می خواهیم حقیقت تدریس را بشناسیم. ابتدا سزاوار است مروری بر این پرسشنامه  داشته باشیم و با دیدی جدید که در ضمن یادداشت‌های گذشته یافته‌ایم به سوالات آن پاسخ دهیم.

پرسش‌نامه

در یک موسسه آموزشی معتبر، پرسشنامه  ای بین اساتید توزیع شد. هدف این پرسشنامه آماده‌سازی اساتید برای شرکت در یک دوره آموزشی روش تدریس بود. پرسشنامه مذکور این چنین بود :

بسم الـله الرحمن الرحیم

استاد گرامی‌،

عمر، سرمایه دست‌یابی به ابدیت است. قسمتی از عمر شاگردان در دست شماست و سرنوشت آنها بستگی به عملکرد شما در علم آموزی دارد؛ آیا تا بحال فکر کرده‌اید که یک سخن یا یک حرکت شما می‌تواند انسانی موفق متولد کند یا فردی افسرده و سرخورده تحویل دهد؟ آیا تدریس را که فعالیتی با این اهمیت است می‌توان ناخودآگاه و بدون احاطه بر دقایق آن انجام داد؟ اگر تمایل دارید که عملکرد خود را آگاهانه وبا تسلط انجام دهید به سوالات زیر پاسخ دهید :

  1. به نظر شما تدریس چیست؟
  • انتقال مطالب درس به حافظه علم‌آموز
  • ایجاد درک و فهم نسبت به مطالب درس
  • ایجاد قدرت استفاده از مطالب درس در زندگی
  1. مقصود از تدریس قطعاً “ یادگیری ” است. مدرس می‌خواهد چیزی را به شاگرد یاد بدهد، به نظر شما یادگیری چیست؟ چه موقع میتوانیم بگوییم علم آموز چیزی را یادگرفته است؟
  • وقتی بتواند مطالب گفته شده را دوباره به‌یاد بیاورد و بازگو کند.
  • وقتی بتواند به سوالات ما در مورد مطلب، پاسخ بدهد.
  • وقتی بتواند از مطالب درس در عمل استفاده کند.
  1. از یک معلم و استاد چه انتظاری می‌رود؟
  • بالابردن سطح اطلاعات علم آموز
  • بالابردن سطح فهم و تحلیل علم آموز
  • بالابردن قدرت عمل و رفتار مناسب در علم آموز
  1. مسلم است که تا علم آموز مطلب را نفهمد، تلاش مدرس بی‌نتیجه خواهد ماند. به نظر شما منظور از ” فهم ” چیست؟
  • ثبت الفاظ و عبارات درس در ذهن علم آموز
  • لمس نیازی که موجب تولید فکرِ مورد نظر شده است.
  • قدرت به کار بردن مطلبِ درس در صحنه زندگی
  1. انسان به دنبال علم است وبا علم آموزی قصد مدیریت زندگی خود را دارد، چه وقت می‌توانیم بگوییم که کسی چیزی را “می‌داند “؟
  • وقتی بتواند راجع به آن صحبت کند.
  • وقتی فرق آن را با موارد مشابه بداند.
  • وقتی بتواند آن را برای رفع نیازها و مشکلات خود بکار ببرد.

نظر شما نسبت به گزینه‌های درست در این پرسشنامه  چیست؟

با توجّه به اینکه تدریس یک فعالیت عملی است و هر فعالیت عملی تابع تصمیمات فکری و ذهنی است و هر تصمیم فکری و ذهنی تابع نوع نگرش و نحوه دید نسبت به موضوعات و مطالب است، به نظر شما آیا لازم است که یک مدرس مفاهیمی‌مانند : ” تدریس “، ” یادگیری “، ” علم و فهم “، ” رفتار و عمل ” را دقیق و جامع بداند؟

تدریس چیست؟!

در یادداشت بعد، پاسخ این سوال را بررسی خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی

ماهیت یادگیری

شناخت سرچشمه‌‌های یادگیری و سطوح آن

" یادگیری " عبارت است از : شکل گرفتن روح در اثر برقرار شدن ارتباط ادراکی با یک موضوع به منظور انجام یک عمل برای رفع یک نیاز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *