خانه / منابع / مقاله / نصاب‌های مطلوب رکن نرم افزاری و سخت افزاری نهاد حوزه

نصاب‌های مطلوب رکن نرم افزاری و سخت افزاری نهاد حوزه

نصاب مطلوب رکن نرم‌افزاری نهاد حوزه

مراد ما از رکن نرم افزاری، نظامات مدیریتی، تربیتی، علمی، برنامه‌ها، مواد و متون علمی، و شیوه‌های اجرایی است. در اینجا نگاهی اجمالی می‌افکنیم به اهم اصلاحات و اقدامات مورد نیاز در این قسمت:

  1. بازشناخت پیشینه و هویت تاریخی حوزه و مختصات و سنت‌های اصیل آن به انگیزه‌ی تحفظ بر هویت و احیای سنن مغفول و متروک.
  2. عارضه شناسی منصفانه و تحلیل وضعیت جامع امور حوزه‌ها
  3. رفع ابهام از زوایای آرمان تحول و ارائه تعریف دقیق، جامع و کاربردی از آن
  4. تعیین مرجع صالح برای برنامه ریزی
  5. بازتعریف رسالت و وظایف حوزه با توجه به ظروف اجتماعی فرهنگی و معاصر
  6. پرهیز مرکز مدیریت از دخالت در مسائل اجرایی و جزئی، واگذاری امور صفی حوزه‌های بلاد به علمای سرشناس نواحی
  7. تهیه مجموعه‌ی نظاموراه‌ها و نظام‌نامه‌های مورد نیاز حوزه، شامل؛ یک) نظام‌نامه‌ی آمایش سرزمینی؛ دو) نظام‌نامه‌ی اطلاع رسانی؛ سه) نظام‌نامه‌ی جذب، آزمون، گزینش، پذیرش، و پراکنش ملی داوطلبان؛ چهار) نظام‌نامه‌ی آموزشی؛ پنج) نظام‌نامه‌ی پرورشی؛ شش) نظام‌نامه‌ی تدریس؛ هفت) نظام‌نامه‌ی تحقیق؛ هشت) نظام‌نامه‌ی سنجش تحصیلی طلاب؛ نه) نظام‌نامه‌ی مهارت آموزی؛ ده) نظام‌نامه‌ی گزینش؛ آموزش؛ به کارگماری و کارگزینی عوامل انسانی [مدیران، مدرسین و کارگزاران]؛ یازده) نظام‌نامه‌ی فارغ التحصیلی؛ دوازده) نظام‌نامه‌ی ارتباط دانش آموختگان با نهادحوزه؛ سیزده) نظام‌نامه‌ی اجرایی رسالت و وظایف در کشورهای مسلمان؛ چهارده) نظام‌نامه‌ی دیپلماسی دینی در گستره‌ی جهانی، و… .
  8. احیای سنت استادسالاری و منزلت پیشکسوتان در امور علمی و آموزشی حوزه.
  9. داشتن افق چشم‌انداز نشانه‌ی بالندگی و پیشروندگی است؛ نهاد فاقد چشم‌انداز دستگاهی است که درجا می‌زند؛ لهذا علاوه بر ضرورت تهیه‌ی سند افق میان مدت و بلند مدت برای کل حوزه‌های علمیه کشور، بلکه تشیع، بر هر حوزه و مدرسه‌ای لازم است با توجه به امکانات بالفعل و قابلیت‌های رکن عوامل انسانی خویش، و موقعیت «عرضی_افقی» و «رویکردمعرفتی_کاربردی» مصوب و موردنظرش، با تنظیم برنامه‌های میان مدت و بلند مدت، نسبت به تعیین افق چشم انداز اقدام نماید.

نصاب مطلوب رکن سخت افزاری نهاد حوزه

عناصر تشکیل دهنده ی رکن سخت افزاری حوزه

مراد از «رکن سخت افزاری» نهاد حوزه، منابع مالی، موافق مادی و کارافزارهای مورد نیاز در اجرای برنامه‌های آن است. اهم عناصر رکن سخت افزاری حوزه عبارت‌اند از:

  1. منابع مالی پایدار برای تأمین هزینه‌های برنامه‌ها و فعالیت‌ها
  2. فضای فیزیکی و کالبدی و تجهیزات مورد نیاز برای امور آموزشی، پژوهشی و مهارت آموزی
  3. فضای فیزیکی و کالبدی مورد نیاز برای امور عبادی و برگزاری مناسک و آیین‌های معنوی
  4. فضای فیزیکی و کالبدی مورد نیاز فعالیت‌های علمی مدرسان و طلاب
  5. فضای فیزیکی و کالبدی و تجهیزات مورد نیاز برای بهداشت و سلامت، ورزش و تفریح عوامل انسانی نهاد حوزه.

در خور ذکر است:

اولا: بحث از «رکن سخت افزاری» (اگر مورد بحث قرار گیرد) معطوف به کیفیت و تناسب آن با هدف و هویت حوزه است، نه کثرت و کمیت آن

ثانیا : به رغم آنکه ارزش و اهمیت رکن سخت افزاری، کمتر از دو رکن دیگر نیست، به جهت احتزار از تطویل، وارد بحث از همه جهات و جنبه‌های این رکن نمی شویم.

ثالثا : تنها به این جهت اشاره می‌کنیم که حوزه‌ی علمیه، به رغم آنکه مشرق انقلاب اسلامی بوده، و حوزویان طلایه‌داران نهضت اسلامی هستند، از حداقل مواهب مادی حاصل از این انقلاب مبارک بی‌بهره‌اند و در عهد حکومت دینی، امروز طلاب در زیر خط فقر زندگی می گذرانند.

رابعا: همچنین تاکید می‌ورزیم که: اگر تدبیر شایسته‌ای راجع به تحصیل، توزیع و مصرف منابع حاصل از فریضه‌ی خمس صورت گیرد، و اگر موقوفات و رقبات متعلق به حوزه‌های علمیه به درستی شناسایی و تملک شود، احیا و  توسعه یابد، و حقوق مادی و معنوی ناشی از این سرمایه‌ها استیفا گردد، نه تنها نهاد حوزه، که همه‌ی شئون دینی جامعه از جهات مادی مستغنی خواهد شد، اما دریغا و فسوسا که مدت مدیدی است (عمدتا از اواخر دوره قجرها، خاصه در عهد پهلوی‌ها) این منابع پاک و بی پایان، عملا و گویی که مغفول و  مراعی نهاده شده، و احیاناً از سوی برخی افراد سودجو و بی‌مبالات مورد تصرف غیرمشروع قرار می‌گیرد، یا از ناحیه‌ی متولیان بی‌صلاحیت، با مبالغ استحصالی چونان اموال بلاصاحب رفتار می‌شود؛ بدین سان این سرمایه‌های عظیم اتلاف می‌شود یا به تاراج می‌رود، و حوزه‌ها و حوزویان نیز با فقر و فقدان، و نداری و تنگدستی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در پایان، برایند مبحث معماری حوزه‌ها را در ضمن چند پیام اصلی، بر می‌شماریم:

  1. تنیدگی مثلث معنویت، معرفت و مادیت و تاکید بر ترابط وثیق دین و دنیا که نشان آن مجاورت مسجد، مدرسه و بازار در تمام الگوهاست.
  2. هم‌گرایی دین و دانش
  3. درهم‌تنیدگی دین و هنر
  4. در کالبد مدارس، تعبیه فضاهای لازم برای کاشت و داشت درخت، گل و سبزه،‌اهمیت خاصی دارد.
  5. برون گرایی و گشودگی: در معماری اسلامی، هرچه بنای منازل مسکونی درون‌گرا، بناهای مدارس و مساجد برون‌گرا و گشوده است.
  6. توجه به جامعه پذیری طلاب و مؤانست و معرفت دوسویه‌ی طلاب و توده، از رهگذر تامین حداکثری زمینه‌ی مراوده‌ی این دو قشر در فضاهای آموزشی و عبادی.
  7. تمرین مردم‌مداری و مردم‌داری، با متکی ساختن منابع حوزه‌ها به مردم، از رهگذر توسعه‌ی فرهنگ وقف و اتکای اداره‌ی مدارس به وجوهات شرعیه، خیرات و مبرّات که اقشار مردم تأمین می‌کنند.
  8. تاکید بر عرف شناسی و تحصیل و تحسین اجتماعیات طلاب،‌بر اثر فراهم ساختن زمینه‌های تماس و ترابط مدارم طلاب با متن جامعه
  9. گرانیگاه‌انگاشتن علم، عبادت و اقتصاد به عنوان ارکان تشکیل جامعه‌ی تمام.
  10. بوم‌گرایی و رعایت تناسب معماری و مختصات اقلیمی.
  11. رعایت جانب صرفه در همه‌ی اقدامات نرم افزاری و سخت‌افزاری، از جمله صرفه‌جویی در اوقات طلاب.
  12. سعی بر تولید «سبک ‌زندگی صنفی» یعنی همان چیزی که از آن به زیّ طلبگی تعبیر می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *