اینجا هستیم
اینجا هستیم
مدل آموزشی پنج بعدی – نگرشسازی – رفتار شناسی _ نتیجه مباحث رفتار شناسی
نتیجه مباحث رفتار شناسی
- با توجّه به آنچه از حقیقت “رفتار و عمل” و تفکیک لایههای آنها بهدست آوردید، میتوانید جمله زیر را تشریح کنید و منظور از رفتار درست و عملکرد صحیح را توضیح دهید.
شاگردان باید رفتار درست را بیاموزند
و استاد باید تلاش کند که آنها عملکرد صحیح در زندگی داشته باشند.
“رفتار درست را بیاموزند و عملکرد صحیح داشته باشند” یعنی
چه فعل و انفعالاتی در وجود آنها صورت پذیرد؟
به نظر شما آیا بدون دانستن این فعل و انفعالات میتوان یک تدریس آگاهانه داشت؟!
- شما بهدست آوردید که جملاتی مانند “باید رفتار خوب داشته باشید، درست عمل کنید، دقیق اجرا کنید، کامل انجام بدهید ” دستورات و توصیههای ناقص و مبهم است، زیرا مخاطب، منظور شما از کلمات “خوب و درست و دقیق و کامل” را نمیداند. برای راهنمایی و یا تحریک علمآموزان باید از افعالی که در سطوح احساسی و مهارتی فراگرفتهاید استفاده کنید و مقصود خود از ” خوب و درست و… ” را مشخص کنید. مثلاً بگویید:
تو باید طوری درس بخوانی که بتوانی در انتخابهایت به فلان مطلب اولویت اول را بدهی، یا بتوانی پیغام خدا به بشریت را طوری ترجمه کنی که مردم معنای جملات را لمس کنند و….