ویژگیها و ثمرات تفکر انتقادی از دیدگاه امام علی(ع)
ایوب محمودی مقالات در نورمگز
کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه اصفهان
رضا علی نوروزی مقالات در نورمگز
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
محمد نجفی مقالات در نوزمگز
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال نوزدهم، دوره جدید، شماره ۱۳: ۱۱۱-۹۳
منبع مقاله دریافت مقاله
تفکر و اندیشه یکی از اساسیترین مواهبی است که در دین اسلام از آن یاد شده است. اهمیت این مسئله چنان است که دین اسلام، یک ساعت اندیشه را از هفتاد سال عبادت بالاتر معرفی نموده است. هدف از این مقاله بررسی ویژگیها و ثمرات تفکر انتقادی از دیدگاه امام علی(ع) است که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی صورت میگیرد. تحقیق درباره تفکر انتقادی از دید امام علی(ع) بر اساس ویژگیهایی است که آن حضرت از تفکر انتقادی عرضه کرده اند که از مهمترین آنها میتوان به تدبیر، استدلال بر مبنای قضایای پیشین، خود سنجی، تفکر واگرا، پرسشگری، توجه به آرای مختلف و توجه به شک و تردید راهبردی اشاره کرد. با توجه به گستردگی این ویژگیها، آنها در دو دسته ویژگیهای فردی و اجتماعی تفکر انتقادی از دیدگاه امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفتهاست.
بررسیهای این پژوهش نشان داد که بسیاری از ویژگیهایی که برای تفکر انتقادی از دیدگاه حضرت علی(ع) مطرح شده است با توجه به اینکه پژوهشگران داخلی در جهت مطرح ساختن این ویژگیها تلاش چندانی از خود نشان ندادهاند، امروزه و در آثار پژوهشگران معاصر خارجی در زمینه تفکر نقادی دوباره و با عناوین دیگری مطرح شده است.