به دلیل درازدامن بودن و اهمیت ویژهی مباحث معطوف به نصابهای مورد نظر برای طلبهی طراز، مطالب مربوط به این قسمت را در قالب سه یادداشت صورتبندی میکنیم.
یادداشت اول: فرایند «جذب»، «گزینش»، «پذیرش» و «تثبیت» داوطلبان
باید نخست شروط و شاخصهای «داوطلب شایسته» و فرایند ورود به حوزه تعیین گردد، سپس «طلبهی طراز» به لحاظ ابعاد مختلف وجودی، تعریف شده و برنامهی تحقق نصابهای آن ارائه گردد.
شروط و شاخصهای داوطلبان تحصیل در بدو ورود
عمدهی این خصائص و خصائل عبارتاند از:
- داشتن سلامت عقیدتی و آگاهیهای نسبی دینی
- برخورداری از: یک) درک درست و روشن از «هویت و هدف حوزه»؛ دو) «خودآگاهی تاریخی و زمان آگاهی»؛ سه) «هدفداری و وظیفهشناسی صنفی»؛ چهار) «عزم لازم» برای تحمل مشکلات مسیر دشوار تحصیلات حوزوی و عهدهداری رسالت دینی به مقتضای تکالیف دینی و وظایف صنفی.
- دارا بودن التزامات عملی شرعی، حداقل در سطح یک فرد مسلمان ملتزم.
- برخوردار از «قصد قربت و خلوص نیّت»
- داشتن استعداد فوق متوسط.
- برخوردار از سلامت جسمی و روانی
برخی نکات مهم برای ارتقای جذب داوطلبان ورود به حوزه
- برقراری ارتباط با خانوادههای دارای شأنیت و شایستگی.
- رصد جشنوارههای شهری، استانی، منطقهای، کشوری.
- شناسایی بهترین نسل جوان برای جذب از رهگذر استعلام از واحدهای آموزش و پرورش.
- تنظیم دفترچه راهنما با تعاریف و توضیحات کامل درباره حوزه.
برخی نکات مهم برای ارتقای گزینش داوطلبان
- برگزاری آزمون کتبی منضبط و موثر با رویکرد شناخت توان علمی داوطلبان تحصیل در حوزه.
- انجام مصاحبهی شفاهی گروهی جامع.
- هوش سنجی و استعدادشناسی داوطلبان.
- انتخاب بالقیاس داوطلبان براساس بالاترین امتیاز حاصل از جمع آزمون کتبی، سنجش هوش، مصاحبه و نظر نهایی مصاحبهگران.