خانه / منابع / مقاله / نصاب‌های طلبه‌ی طراز در نظام علمی‌آموزشی پرورش‌مآل

نصاب‌های طلبه‌ی طراز در نظام علمی‌آموزشی پرورش‌مآل

به دلیل درازدامن بودن و اهمیت ویژه‌ی مباحث معطوف به نصاب‌های مورد نظر برای طلبه‌ی طراز، مطالب مربوط به این قسمت را در قالب سه یادداشت صورت‌بندی می‌کنیم.

یادداشت اول: فرایند «جذب»، «گزینش»، «پذیرش» و «تثبیت» داوطلبان

باید نخست شروط و شاخص‌های «داوطلب شایسته» و فرایند ورود به حوزه تعیین گردد، سپس «طلبه‌ی طراز» به لحاظ ابعاد مختلف وجودی، تعریف شده و برنامه‌ی تحقق نصاب‌های آن ارائه گردد.

شروط و شاخص‌های داوطلبان تحصیل در بدو ورود

عمده‌ی این خصائص و خصائل عبارت‌اند از:

  1. داشتن سلامت عقیدتی و آگاهی‌های نسبی دینی
  2. برخورداری از: یک) درک درست و روشن از «هویت و هدف حوزه»؛ دو) «خودآگاهی تاریخی و زمان آگاهی»؛ سه) «هدف‌داری و وظیفه‌شناسی صنفی»؛ چهار) «عزم لازم» برای تحمل مشکلات مسیر دشوار تحصیلات حوزوی و عهده‌داری رسالت دینی به مقتضای تکالیف دینی و وظایف صنفی.
  3. دارا بودن التزامات عملی شرعی، حداقل در سطح یک فرد مسلمان ملتزم.
  4. برخوردار از «قصد قربت و خلوص نیّت»
  5. داشتن استعداد فوق متوسط.
  6. برخوردار از سلامت جسمی و روانی

برخی نکات مهم برای ارتقای جذب داوطلبان ورود به حوزه

  1. برقراری ارتباط با خانواده‌های دارای شأنیت و شایستگی.
  2. رصد جشنواره‌های شهری، استانی، منطقه‌ای، کشوری.
  3. شناسایی بهترین نسل جوان برای جذب از رهگذر استعلام از واحدهای آموزش و پرورش.
  4. تنظیم دفترچه راهنما با تعاریف و توضیحات کامل درباره حوزه.

برخی نکات مهم برای ارتقای گزینش داوطلبان

  1. برگزاری آزمون کتبی منضبط و موثر با رویکرد شناخت توان علمی داوطلبان تحصیل در حوزه.
  2. انجام مصاحبه‌ی شفاهی گروهی جامع.
  3. هوش سنجی و استعدادشناسی داوطلبان.
  4. انتخاب بالقیاس داوطلبان براساس بالاترین امتیاز حاصل از جمع آزمون کتبی، سنجش هوش، مصاحبه و نظر نهایی مصاحبه‌گران.

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *