خانه / منابع / مقاله / چگونه مسئله ای کاربردی طراحی کنیم؟

چگونه مسئله ای کاربردی طراحی کنیم؟

طراحی مسئله کاربردی

چگونه حدیث «حُسْنُ‏ السُّؤَالِ‏ نِصْفُ الْعِلْمِ»[۱] عملیاتی می‌گردد؟

مسئله مفید و کاربردی سه رکن اصلی دارد:

  1. درک صحیح وضعیت موجود و مشکل آن.
  2. تعیین وضعیت مطلوب و ویژگی‌های آن از نگاه دین.
  3. چگونگی تغییر و حرکت از وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب، با توجه به نظر دین.

به عنوان مثال:

وضعیت موجود و مشکل و نیاز:

وجود ضایعات + سوء هاضمه در اثر مصرف نانِ نامطلوب

وضعیت مطلوب:

تولید نانی که در مصرف آن ضایعات و سوء هاضمه نباشد. (میزان اهمیت: استراتژیک و حیاتی بودنِ تعادل در چرخه نان.)

چگونگی تغییر و حرکت از وضعیت موجود برای رسیدن به مطلوب:

انتقال تولید نان از بازار به خانه.

(جهت آگاهی بیشتر مراجعه شود به: نان در اسلام، شیخ عبدالحمید واسطی.)

 

اگر این ارکان در مسئله گنجانده شود، مسئله ای کاربردی تولید خواهد شد و چه بسا بخش زیادی از حل مسئله و پیدا کردن جواب نیز پیموده شده است.

 

[۱]. شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید، ج‏۱۸، ص ۱۰۸، ح۱۰٫

مطلب پیشنهادی

آسیب‌ها و چالش‌های فراروی آرمان تحول و اصلاح

گذشت که هدف ما تحلیل نظام علمی آموزشی پرورش‌مآل بود و بدین جهت، می‌بایست ابتدا با مسائلی که این نظام آموزشی بدان‌ها پرداخته و پاسخ داده است بپردازیم. بدین منظور در یادداشت اول به تعریف این نظام، مسائلی که بدان‌ها پاسخ می‌دهد و ساختار کلی آن پرداختیم. در یادداشت دوم که تحت عنوان فرصت‌های فراروی نهاد حوزه و روحانیت بود، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای که اکنون فراچنگ حوزه و روحانیت است را ذکر کردیم. اما در این یادداشت می‌خواهیم به آسیب‌ها و چالش‌های فراروی آرمان تحول و اصلاح اشاره کنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *