خانه / دسته‌بندی نشده / طرح سوال جذاب، اولین قدم فعال سازی تفکر دانش پژوهان دینی است.

طرح سوال جذاب، اولین قدم فعال سازی تفکر دانش پژوهان دینی است.

گام اول برای فعال سازی تفکر دانش پژوه، طرح سوالی جذاب است. به گونه ای که با دیدن مساله نیاز به یافتن پاسخ در او ایجاد گردد. پس باید ابتدا بتوان مساله ای مناسب با موضوع درس و نیاز دانش پژوه مطرح کرد، که از آن به مسأله‌ سازی تعبیر می‌شود.

چگونه سوالی جذاب طرح کنیم؟ 

برای این که جالب‌ترین و مناسب‌ترین سوال طرح شود:

 قدم اول: توجه به موضوع اصلی.

 قدم دوم: در نظر گرفتن ابعاد مختلف موضوع.

قدم سوم: هر بعد را به اجزاء و عناصر آن تحلیل می کنیم.

قدم چهارم: کشف ارتباط این اجزاء با سایر اشیاء و امور مرتبط با موضوع.

قدم پنجم: کشف ارتباطات اشیاء خارج از موضوع، و تحلیل رابطه احتمالی هر یک از این عناصر با موضوع.

قدم ششم: دسته بندی رابطه ها از حیث اهمیت و ضرورتشان با نیازهای انسان.

قدم هفتم: اولویت بندی نیازها، به این صورت که هر نیازی بیشترین تأثیر را در تأمین نیازهای اساسی انسان داشته باشد،[۱] در اولویت بالاتری قرار می‌دهیم.

قدم هشتم: پس از طی این اقدام، مهم‌ترین و جالب‌ترین رابطه را انتخاب می نماییم.

قدم نهم: با توجه به تفاوت ادات استفهام با یکدیگر، لازم است از ادات استفهام متناسب با موضوع استفاده کرد. لذا مناسب ترین ادات استفهام را انتخاب می کنیم، و در مورد چیستی، چرایی یا چگونگی بهترین سوال را طرح می کنیم.  

 

[۱] . اعم از این که این تأثیر، سلبی باشد یا ایجابی؛ همچنین مواردی که با نیازهای ملموس رابطه‌ای مستقیم‌تر یا رابطه غیر مستقیم اما بنیادی‌تری دارند نیز از اولویت بالایی برخوردار می‌شوند. از دیگر موارد اولویت‌دهی به رابطه‌ها می‌توان به به‌روز بودن و مورد دغدغه مخاطب بودن اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی

روش های نوین تدریس (۲)

این روش با روش سخنرانی تفاوت دارد زیرا در روش سخنرانی، معلم مسئول دادن اطلاعات به دانش آموزان است. در حالیکه در این روش اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد. این روش می تواند مشخص کند که دانش آموزان تا چه اندازه می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *