خانه / منابع / مقاله / تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نادینگز

تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نادینگز

تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نادینگز
عرفانه قاسم پور
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی از دانشگاه تهران مقالات در نورمگز 
احمد ملکی پور
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی از دانشگاه تهران مقالات در نورمگز 
صادق زارع‌صفت
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی از دانشگاه تهران مقالات در نورمگز.

پژوهش های کیفی در برنامه درسی، مقاله ۲، دوره ۱، شماره ۳، تابستان ۱۳۹۵، صفحه ۲۷-۵۱
 منبع مقاله ارجاع به مقاله   دریافت مقاله 
 

تربیت معنوی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن برنامه درسی می گویند. شناسایی عناصر برنامه درسی معنوی، که هدف اصلی تحقیق می باشد، می تواند نیل به طراحی برنامه درسی جامع در زمینه تربیت معنوی را فراهم سازد. این عناصر شامل اهداف و آرمان، فرآیند یادگیری، نقش یادگیرنده، محیط و فضای یادگیری، نقش معلم، راهبرد تدریس و ارزشیابی می باشد. در نام گذاری عناصر، از دیدگاه میلر استفاده شده است. هرچند ممکن است با مراجعه به منابع بتوان به عناصردیگری، که در برنامۀ درسی معنوی تأثیرگذار هستند، دست یافت، اما این پژوهش دنبال چنین هدفی نیست. این مقاله، با رویکردی توصیفی‌ و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی و تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی از منظر نل نادینگز یکی از صاحب نظران در حوزه معنویت پرداخته است.

در این تحقیق به این سئوالات پاسخ داده می شود

منظور از آموزش و پرورش معنوی چیست؟
اهداف و آرمانهای برنامهدرسی معنوی از دیدگاه نادینگز چگونه می باشند؟
فرآیند یادگیری در برنامهدرسی معنوی از دیدگاه نادینگز چگونه است؟
یادگیرنده در برنامۀ درسی معنوی از دیدگاه نادینگز چه نقشی دارد؟
محیط و فضا در برنامۀ درسی معنوی از دیدگاه نادینگز چه جایگاهی دارد؟
معلم در برنامۀ درسی معنوی از دیدگاه نادینگز چه نقشی دارد؟
راهبرد تدریس در برنامۀ درسی معنوی از دیدگاه نادینگز چگونه است؟
ارزشیابی در برنامهدرسی معنوی از دیدگاه نادینگز چه مفهومی دارد؟

برخلاف تصور بعضیها است که رشد معنوی افراد را صرفاً از طریق دروس خاصی نظیر تعلیمات دینی ممکن میدانند درحالیکه همه دروس آموزشگاهی توان پرورش بعد معنوی افراد را دارند. جای دادن معنویت در همه دروس و در تمام بخشهای یک برنامه درسی راهکاری است که نل نادینگز یکی از نظریه پردازان برجسته در حوزه معنویت بدان اشاره نموده است.

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *