خانه / منابع / مقاله / پرورش تفکر میان رشته ای، پیش نیاز میان رشتگی با تاکید بر یادگیری مساله محور

پرورش تفکر میان رشته ای، پیش نیاز میان رشتگی با تاکید بر یادگیری مساله محور


پرورش تفکر میان رشته ای، پیش نیاز میان رشتگی با تاکید بر یادگیری مساله محور
دکتر محمدی روزبهانی کیانوش
مولف چندین اثر در موضوعات مرتبط با یادگیری
فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی : بهار ۱۳۸۸ , دوره ۱ , شماره ۲ ; از صفحه ۱۰۳ تا صفحه ۱۲۵٫
مقالات در نورمگز    فهرست آثار در کتابخانه ملی    منبع مقاله ارجاع به مقاله   دریافت مقاله 
 

تحولات مختلف، از جمله رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیده بشری، همکاری های میان رشته ای را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، تلقی سنتی از رشته های دانشگاهی و تخصص گرایی موجب شده است که آموزش عالی از ایجاد ظرفیت های لازم برای مواجهه با تحولات مذکور باز بماند و با چالش های تازه ای روبرو شود. بر این اساس، یکی از ضرورت های آموزش عالی در حال حاضر، پرورش مهارت های میان رشته ای در هر دو زمینه آموزشی و پژوهشی است. در این مقاله، با مروری بر مفاهیم رشته های تحصیلی و میان رشتگی در آموزش عالی، بر ضرورت پرورش تفکر میان رشته ای به عنوان پیش نیاز هر گونه فعالیت میان رشته ای تاکید شده است. در ادامه، با شرح و توصیف رویکرد «یادگیری مساله محور» این اندیشه مطرح شده است که این رویکرد نوین آموزشی قابلیت فراوانی برای پرورش مهارت های میان رشته ای دارد. در پایان، الگوی خاصی از یادگیری مساله محور با عنوان «الگوی حل مساله میان رشته ای» به عنوان الگویی کاربردی برای رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی به اجمال، معرفی شده است.

قصد این مقاله پرداختن به این ضرورت است که توسعه علوم و پژوهشهای میان رشته ای پیش و بیش از هر چیز، مستلزم پرورش تفکر میان رشته ای است و به این منظور، یادگیری مسئله محور و الگوی خاصی از آن به عنوان پیشنهادی مؤثر و کاربردی ارائه شده است. در پی این هدف، در سه بخش مقاله حاضر، ابتدا نگاه کوتاهی خواهیم داشت به زمینه های تغییر دیدگاهها نسبت به رشته های دانشگاهی از سنتی به میان رشته ای؛ سپس در ضرورت بهره گیری از قابلیتهای یادگیری مسئله محور، این دیدگاه نوین آموزشی و مبانی آن به اجمال توصیف شده و در بخش آخر، الگویی خاص از یادگیری مسئله محور با عنوان «الگوی حل مسئله میان رشته ای» به عنوان یکی از راههای پرورش تفکر میان رشته ای ارائه شده است.

قصد این مقاله پرداختن به این ضرورت است که توسعه علوم و پژوهشهای میان رشته ای پیش و بیش از هر چیز، مستلزم پرورش تفکر میان رشته ای است و به این منظور، یادگیری مسئله محور و الگوی خاصی از آن به عنوان پیشنهادی مؤثر و کاربردی ارائه شده است.

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *