خانه / منابع / مقاله / اندیشه ورزی و تفکر خلاق از منظر نهج البلاغه

اندیشه ورزی و تفکر خلاق از منظر نهج البلاغه


اندیشه ورزی و تفکر خلاق از منظر نهج البلاغه
ححت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم نزهت 
دانشیار دانشگاه تهران
دکتری‌ تخصصی فقه و مبانی حقوق از دانشگاه تهران
دو فصلنامه ادب عربی: بهار و تابستان ۱۳۸۹ , دوره ۱ , شماره ۲ ; از صفحه ۱۳۷ تا صفحه ۱۵۴
صفحه شخصی    ارجاع به مقاله    دریافت مقاله 

منزلت هر فرد در کسب انبوه اطلاعات در زمینه های معارف بشری نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد نحوه تفکر در مسائل، کیفیت تحلیل در نظرات و عقاید و نیز خلاقیت و نوآوری اوست.
اگر دانشمندان، امروز بر این باورند، امام علی بن ابی طالب (ع) در عصر بی دانش بر این نکته ظریف تاکید نموده اند که لاعلم کالتفکر.
از میان انواع تفکر دو نوع تفکر اهمیت ویژه دارد: یکی تفکر کاربردی که اندیشه ورزان برای حل مسائل و مشکلات روزمره و زودگذر از آن بهره می گیرند و دیگری تفکر خلاق و تولیدگر که از نگاه امام حضرت امیر در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است.

فکر، گاهی به معنای قوه فکر و گاهی به معنـای فکرکـردن و گـاه بـه معنـای دیگـر بـه کارمیرود و در اینجا به معنای قوه تفکّر است و از آن رو از فکر، به آینـه شـفاف تعبیـر شـده است و اینکه فکر همچون آئینه، مطالبی را که به آن عرضه میگـردد نـشان مـیدهـد؛ یعنـی از مبادی، انسان را به مراد میرساند.

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *