خانه / منابع / مقاله / آموزش مهارت های تفکر انتقادی: رویکردی بین رشته ای

آموزش مهارت های تفکر انتقادی: رویکردی بین رشته ای

آموزش مهارت های تفکر انتقادی: رویکردی بین رشته ای
محمد عسگری  مقالات در نورمگز 

عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر 
مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی : بهار ۱۳۹۱ , دوره ۴ , شماره ۲ (پیاپی ۱۴) ; از صفحه ۳۵ تا صفحه ۶۴
منبع مقاله ارجاع به مقاله   دریافت مقاله 
 

پرورش مهارت های تفکر، به خصوص مهارت های تفکر انتقادی از دوران باستان مورد توجه حوزه های معرفت بوده است. پیچیده و چندبعدی شدن مسایل امروز جامعه بشری، بر اهمیت پرورش تفکر انتقادی به عنوان محور تمرکز دوره های میان رشته ای افزوده است. در این مقاله با رویکردی میان رشته ای به آموزش تفکر انتقادی توجه شده است؛

از این منظر، این مقاله به موضوعات ذیل می پردازد:

آموزش چگونه اندیشیدن درباره اصول منطقی هر موضوع
آموزش اندیشه هایی کلیدی تفکر
اهمیت اندیشه ها در تبدیل شدن افراد به متفکری انتقادی
آموزش تفکر در یک حوزه خاص
دریافت اندیشه ها و منطق یک متن
اهمیت پرسشگری در آموزش تفکر انتقادی و دیدن موضوعات از منظرهای متفاوت و متضاد.
در پایان، الگویی اقتباسی برای آموزش مهارت های تفکر انتقادی از منظر رویکردی انتقادی معرفی شده است.

برای اینکه به تحصیل کرده‌ای واقعی تبدیل بشویم باید یاد بگیریم اندیشه‌های که مورد استفاده قرار می دهیم، کنترل و ارزیابی کنیم، تنها در این صورت است که یاد می گیریم، چگونه اندیشه‌هایمان را کنترل کنیم، نه اینکه توسط اندیشه‌هایمان کنترل شویم.

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *