خانه / دسته‌بندی نشده / معضل کم اثر بودن فعالیتهای آموزشی

معضل کم اثر بودن فعالیتهای آموزشی

بیان معضل: با توجه به خالی بودن موقعیت‌های مهم اجتماعی از حضور فعالانه طلاب می‌توان نتیجه گرفت که فعالیتهای آموزشی در حوزه‌های علمیه از اثر بخشی لازم در توانمندی طلاب برخوردار نیست.

بررسی معضل و بیان خصوصیات آن: انجام فعالیت‌های آموزشی برای حفظ صورت مطالبی که در کتابهای خلاصه شده بیان شده است مثل تعریفها ، اقسام و غیره به شیوه سخنرانی و حفظ اطلاعات، منفعل بودن طلبه در کلاس، برگزاری امتحانات حافظه محور

هدف در این حرکت: انتقال اطلاعات به طوری که طلبه بتواند به یاد بیاورد ، اقسام آن را نام ببرد و حداکثر غیر شفاف تعریف نماید

مسئله (نقص): ندانستن تعریف، اقسام و خصوصیات کلی موضوعات

نتیجه‌گیری اولیه: این نقص و نیاز به آن کاذب است و واقعی فرض کردن آن (انتقال اطلاعات کلی) خود یک معضل  است که این معضل به دلیل هدف‌گذاری اشتباه در فرایند آموزش  (مسئله ثانویه) که خود ناشی از نگرش ناصحیح به تدریس و آموزش(مسئله اولیه) است بوجود آمده است.

تشخیص نیاز واقعی از کاذب: این مسئله و نیاز به برطرف کردن آن یعنی نیاز به  نگرش صحیح در تدریس و هدف‌گذاری صحیح در تدریس یک نیاز واقعی است زیرا در صورتی که نگرش ناصحیح بر طرف نشود تمامی زحمات علمی ما بدون اثر مانده و عمر و سرمایه‌های با ارزش ما ضایع کردیده به هدف نخواهیم رسید.

اولویت بندی نیازهای واقعی: و از آنجایی که بخش عمده‌ای از زندگی طلاب را برنامه‌های آموزش و علمی تشکیل می‌دهد اصلاح و تصحیح آن از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.

پس علت اصلی که باید آن را پیگیری نماییم و راه حل آن را پیدا نماییم مسائل زیر هستند.

سئوال اصلی:

۱-آیا تعریف ما از تدریس و آموزش صحیح است؟

۲-آیا هدف‌گذاری‌های ما در فرایند‌های آموزش صحیح هستند؟

سئوالات فرعی:

تعریف تدریس چیست؟

تعریف یادگیری چیست؟

تعریف فهم چیست؟

آیا فهم دارای لایه است؟

جایگاه علم آموز در روند آموزش چیست؟(متغیر درونی اصلی )

چه ارتباطی بین استاد و علم آموز هست؟

چرا؟

چگونه باید باشد؟

چه ارتباطی بین علم آموز و متن درسی هست؟

چرا؟

چگونه؟

جایگاه استاد در روند آموزشی چیست؟(متغیر درونی)

جایگاه متن آموزش در روند تدریس چیست؟(متغیر درونی )

هدف‌گذاری آموزشی یعنی چه؟(متغیر درونی)

چه ارتباطی بین هدف‌گذاری وآموزش هست؟

چرا؟

چگونه؟

چه ارتباطی بین هدف‌گذاری و یادگیری هست؟

چرا؟

چگونه؟

چه ارتباطی بین هدف‌گذاری و تعریف فهم و لایه‌های آن هست؟

چرا؟

چه اثری؟

چه کمیتی؟

چه کیفیتی؟

چه ارتباطی باید داشته باشد؟

چرا؟

چگونه؟

چه راهبرد؟

چه راهکاری؟

هدف‌گذاری آموزش در حوزه‌های علمیه چگونه باید باشد؟

آیا اشتباه هست ؟

چرا؟

چگونه باید باشد؟

با چه راهبرد؟

چه راهکار؟

اگر درست است آیا نیازی به ارتقاء و پیشرفت دارد؟

چرا؟

چگونه؟

چه راهبردی؟

چه راهکاری؟

تعیین اشتباه اهداف آموزشی چه ارتباطی با تاثیرگذاری آموزش دارد؟(متغیر درونی)

چرا؟

چه عواملی بر روی شدت و ضعف آن اثر دارد؟(سئوال از متغیر بیرونی اهداف آموزشی)

آیا مدیریت آموزش در تاثر گذاری اهداف آموزشی موثر است؟(متغیر بیرونی)

مدیریت آموزشی چیست؟

چه تاثیر بر روی تعیین اهداف دارد؟

چه کمیتی؟

چه کیفیتی؟

چرا مدیر آموزش تاثیر گذار است؟

چگونه می‌توان آن را در روند مثبت قرار داد؟

چه راهبردی؟

چه راهکاری؟

چه عواملی در تعین اهداف آموزشی ماثر می‌باشند؟

تعیین اهداف آموزشی در روند تدریس چه تاثیری دارد؟

نگرش جدید(تعریف دقیق و شفاف از فهم) به فهم در تعیین اهداف آموزشی چه تاثیر دارد

آیا تمامی لایه‌های فهم در برنامه‌های علمی صلاحیت هدف‌گذاری را دارند؟

حداقل لازم در هدف‌گذاری حرکت‌های علمی کدام لایه از لایه‌های فهم است؟

تعریف حوزه چیست؟(متغیر بیرون)

مطلب پیشنهادی

مسئله کاربردی

چگونه مسئله ای کاربردی طراحی کنیم؟

اگر ارکان تولید مسئله کاربردی رعایت شود، چه بسا بخش زیادی از حل مسئله و پیدا کردن جواب نیز پیموده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *