شاخص استاد پژوهش محور
آموزش پژوهش محور عبارتست از:
هدایت فراگیر بهسوی تشخیص مسئله و فعالسازی ذهن او برای حل مسئله در کلاس
اگر تعریف فوق، تعریف آموزش پژوهش محور باشد، آنگاه:
استادی پژوهش محور است که:
به جای انتقال مطالب کتاب به شاگردان، زمینه سازی میکند تا شاگردان با سوال و مسئلهای که مطالب کتاب پاسخ آن است روبرو شوند و برای حل آن مسئله تلاش کنند و نتیجه تلاش خود را با پیشنهاد متن کتاب مقایسه کنند و اصلاح و تکمیل نمایند و سپس بتوانند با دیدی که از مسئله و مطلب به دست آوردهاند، مسائل مشابه را تشخیص دهند و حل کنند.
بنابراین استاد پژوهش محور:
- درس را با سوال و مسئلهای که درس پاسخ آن است شروع میکند.
- تفکر شاگردان را برای حل آن مسئله و پاسخ به آن سوال فعال میکند.
- شاگردان را به بررسی تطبیقی بین پاسخ خودشان با متن کتاب هدایت میکند.
- نتیجه تلاش شاگردان به صورت یک مقاله علمی مبتنی بر حل مسئله، به زبان خود شاگرد تحویل گرفته میشود.
- از شاگردان میخواهد که سوالات و مسائل مشابهی را پیدا کنند و براساس مطلبی که یادگرفتهاند پاسخ بدهند.
در وضعیتی که چنین فرآیندی فعال نیست، اگر استاد موارد زیر را انجام میدهد، تشویق شود تا فعالیت خود را به استاندارد فوق برساند:
- ثمره بحث را در هر جلسه در نمونههای مختلف ذکر میکند. (اکتفا به مثال کتاب نمیشود.)
- تمرین میدهد (البته تمرینات حافظهای نباشند؛ مواردی مانند نام ببرید و تعریف کنید و اقسام را بشمارید نباشد!)
- منابع مطالعاتی تکمیلی معرفی میکند و انگیزههای لازم برای فعال شدن شاگردان جهت مطالعه آنها ایجاد میکند.
- فعالیتهای تطبیقی از شاگردان میخواهد.
- نمودارسازی، جدول سازی، ساختارسازی میخواهد.