خانه / دسته‌بندی نشده / شاخص استاد پژوهش محور

شاخص استاد پژوهش محور

آموزش‌پژوهش‌محور عبارتست از:

هدایت فراگیر به‌‌سوی تشخیص مساله و فعال‌سازی ذهن او برای حل‌مساله در کلاس

اگر تعریف فوق، تعریف آموزش پژوهش محور باشد آنگاه:

استادی پژوهش محور است که: به جای انتقال مطالب کتاب به شاگردان، زمینه سازی می کند تا شاگردان با سوال و مساله ای که مطالب کتاب پاسخ آن است روبرو شوند و برای حل آن مساله تلاش کنند و نتیجه تلاش خود را با پیشنهاد متن کتاب مقایسه کنند و اصلاح و تکمیل نمایند و سپس بتوانند با دیدی که از مساله و مطلب به دست آورده اند، مسائل مشابه را تشخیص دهند و حل کنند.

بنابراین استاد پژوهش محور:

  1. درس را با سوال و مساله ای که درس پاسخ آن است شروع می کند.
  2. تفکر شاگردان را برای حل آن مساله و پاسخ به آن سوال فعال می کند.
  3. شاگردان را به بررسی تطبیقی بین پاسخ خودشان با متن کتاب هدایت می کند.
  4. نتیجه تلاش شاگردان به صورت یک مقاله علمی مبتنی بر حل مساله، به زبان خود شاگرد تحویل گرفته می شود.
  5. از شاگردان می خواهد که سوالات و مسائل مشابهی را پیدا کنند و براساس مطلبی که یادگرفته اند پاسخ بدهند.

در وضعیت فعلی که چنین فرآیندی فعال نیست، اگر استاد موارد زیر را انجام می دهد تشویق شود تا فعالیت خود را به استاندارد فوق برساند:

  1. ثمره بحث را در هر جلسه در نمونه های مختلف ذکر می کند (اکتفا به مثال کتاب نمی شود)
  2. تمرین می دهد (البته تمرینات حافظه ای نباشند؛ مواردی مانند نام ببرید و تعریف کنید و اقسام را بشمارید نباشد!)
  3. منابع مطالعاتی تکمیلی معرفی می کند و انگیزه های لازم برای فعال شدن شاگردان جهت مطالعه آنها ایجاد می کند.
  4. فعالیت های تطبیقی از شاگردان می خواهد.
  5. نمودارسازی، جدول سازی، ساختارسازی می خواهد.
  6. گزارش نویسی و مقاله نویسی براساس کتاب می خواهد.

مطلب پیشنهادی

روش تدریس فعال

به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بست تدریس فعال را می طلبد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *