خانه / منابع / مقاله / شاخص استاد پژوهش محور

شاخص استاد پژوهش محور

شاخص استاد پژوهش محور

آموزش‌ پژوهش‌ محور عبارتست از:

هدایت فراگیر به‌‌سوی تشخیص مسئله و فعال‌سازی ذهن او برای حل مسئله در کلاس

اگر تعریف فوق، تعریف آموزش پژوهش محور باشد، آنگاه:

استادی پژوهش محور است که:

به جای انتقال مطالب کتاب به شاگردان، زمینه سازی می‌کند تا شاگردان با سوال و مسئله‌ای که مطالب کتاب پاسخ آن است روبرو شوند و برای حل آن مسئله تلاش کنند و نتیجه تلاش خود را با پیشنهاد متن کتاب مقایسه کنند و اصلاح و تکمیل نمایند و سپس بتوانند با دیدی که از مسئله و مطلب به دست آورده‌اند، مسائل مشابه را تشخیص دهند و حل کنند.

بنابراین استاد پژوهش محور:

  • درس را با سوال و مسئله‌ای که درس پاسخ آن است شروع می‌کند.
  • تفکر شاگردان را برای حل آن مسئله و پاسخ به آن سوال فعال می‌کند.
  • شاگردان را به بررسی تطبیقی بین پاسخ خودشان با متن کتاب هدایت می‌کند.
  • نتیجه تلاش شاگردان به صورت یک مقاله علمی مبتنی بر حل مسئله، به زبان خود شاگرد تحویل گرفته می‌شود.
  • از شاگردان می‌خواهد که سوالات و مسائل مشابهی را پیدا کنند و براساس مطلبی که یادگرفته‌اند پاسخ بدهند.

در وضعیتی که چنین فرآیندی فعال نیست، اگر استاد موارد زیر را انجام می‌دهد، تشویق شود تا فعالیت خود را به استاندارد فوق برساند:

  1. ثمره بحث را در هر جلسه در نمونه‌های مختلف ذکر می‌کند. (اکتفا به مثال کتاب نمی‌شود.)
  2. تمرین می‌دهد (البته تمرینات حافظه‌ای نباشند؛ مواردی مانند نام ببرید و تعریف کنید و اقسام را بشمارید نباشد!)
  3. منابع مطالعاتی تکمیلی معرفی می‌کند و انگیزه‌های لازم برای فعال شدن شاگردان جهت مطالعه آنها ایجاد می‌کند.
  4. فعالیت‌های تطبیقی از شاگردان می‌خواهد.
  5. نمودارسازی، جدول سازی، ساختارسازی می‌خواهد.

مطلب پیشنهادی

مسئله کاربردی

چگونه مسئله ای کاربردی طراحی کنیم؟

اگر ارکان تولید مسئله کاربردی رعایت شود، چه بسا بخش زیادی از حل مسئله و پیدا کردن جواب نیز پیموده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *