خانه / منابع / مقاله / یادگیری همیارانه مبتنی بر پشتیبانی رایانه‌ای در قلمرو علوم یادگیری

یادگیری همیارانه مبتنی بر پشتیبانی رایانه‌ای در قلمرو علوم یادگیری

نویسنده: گری استال، تیموتی کوشمن و دیوید دی.ساترز

ترجمه و تلخیص: دکتر محمود تلخابی

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی

علی اصغر محمودی کوچکسرایی

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی (ذهن مغز و تربیت) پژوهشکده علوم شناختی

تکنولوژی آموزشی، پداگوژی و علوم یادگیری

مقاله حاضر به «یادگیری همیارانه مبتنی بر پشتیبانی رایانه‌ای (CSCL) که یکی از شاخه‌های نوظهور علوم یادگیری است می‌پردازد و با مطالعه این موضوع سر و کار دارد که افراد چگونه می‌توانند به کمک رایانه با هم یاد بگیرند؟

البته کار به سادگی این سخن نیست، بلکه پیچیدگی‌های قابل توجهی در آن نهفته است که از تاثیر متقابل یادگیری و فناوری حاصلل می‌شود. هدف از علوم یادگیری، به عنوان حوزه‌ای میان رشته‌ای، درک بهتر آن دسته ار فرایندهای شناختی و اجتماعلی است که یادگیری عمیق و اثر بخش را به دنبال دارند و در این راه، از نتایج مجموعه‌ای از علوم مثل علوم شناختی، روان شناسی تربیتی، علم رایانه، انسان شناسی، جامعه شناسی و علم اعصاب بهره می‌گیرند.

یادگیری الکترونیکی، دایره شمول همیاری، واسطه‌های رایانه‌ای و تمایز آن با آموزش ار زاه دور، تمایز میان یادگیری همکارانه و یادگیری همیارانه، و نحوه تکامل CSCL از جمله مفاهیمی هستند که در این مقاله بررسی و واکاوی می‌شنوند.

آدرس: http://www.roshdmag.ir/fa/article/16615

دریافت مقاله

 

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *