تکنولوژی آموزشی، پداگوژی و علوم یادگیری
مقاله حاضر به «یادگیری همیارانه مبتنی بر پشتیبانی رایانهای (CSCL) که یکی از شاخههای نوظهور علوم یادگیری است میپردازد و با مطالعه این موضوع سر و کار دارد که افراد چگونه میتوانند به کمک رایانه با هم یاد بگیرند؟
البته کار به سادگی این سخن نیست، بلکه پیچیدگیهای قابل توجهی در آن نهفته است که از تاثیر متقابل یادگیری و فناوری حاصلل میشود. هدف از علوم یادگیری، به عنوان حوزهای میان رشتهای، درک بهتر آن دسته ار فرایندهای شناختی و اجتماعلی است که یادگیری عمیق و اثر بخش را به دنبال دارند و در این راه، از نتایج مجموعهای از علوم مثل علوم شناختی، روان شناسی تربیتی، علم رایانه، انسان شناسی، جامعه شناسی و علم اعصاب بهره میگیرند.
یادگیری الکترونیکی، دایره شمول همیاری، واسطههای رایانهای و تمایز آن با آموزش ار زاه دور، تمایز میان یادگیری همکارانه و یادگیری همیارانه، و نحوه تکامل CSCL از جمله مفاهیمی هستند که در این مقاله بررسی و واکاوی میشنوند.
آدرس: http://www.roshdmag.ir/fa/article/16615