پس از مطالعه “دقیق” و “فهم” مباحث معرفت شناسی که در ضمن ده یادداشت بیان کردیم:
شما میتوانید:
با توجّه به آنچه از حقیقت علم و فهم و تفکیک لایههای فهم از یکدیگر بهدست آمد، جمله زیر را تشریح کنید و منظور از “آموختن” و “خوب فهمیدن” را توضیح دهید.
شاگردان باید علم بیاموزند
و استاد باید تلاش کند که آنها درس را خوب بفهمند.
علم بیاموزند و خوب بفهمند یعنی چه فعل و انفعالاتی در وجود آنها صورت پذیرد؟ آیا بدون دانستن این فعلوانفعالات، میتوان یک تدریس آگاهانه داشت؟!
در این قسمت، شما این فعلوانفعالات را فراگرفتید و میتوانید برای یک تدریس آگاهانه اقدام کنید.
- شما بهدست آوردید که:
گفتن جملاتی مانند: “خوب درس بخوانید، درست بفهمید، دقیق یاد بگیرید، کاملاً بدانید” ناشیانه است زیرا مخاطب، منظور شما را از کلمات “خوب و درست و دقیق و کامل” نمیداند. برای راهنمایی و یا تحریک علمآموزان باید از افعالی که در سطوح فهم و ادراک فراگرفتهاید استفاده کنید و مقصود خود را از “خوب و درست و…” مشخص کنید. مثلاً بگوییم:
تو باید طوری درس بخوانی که بتوانی تمام احتمالات ممکن در این مسأله را تشخیص بدهی. یا بتوانی پیغام خدا به بشریت را ترجمه کنی یا…؛ با اتمام این قسمت، شما میتوانید اهداف آموزشی مناسب با نیازها را تعیین کنید.