خانه / منابع / مقاله / راستی این همه هیاهو پیرامون الگو‌های تدریس برای چیست؟

راستی این همه هیاهو پیرامون الگو‌های تدریس برای چیست؟

اصفر، شیرعلی‌پور مقالات در پرتال علوم انسانی 
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران
مسعودَ اسدی مقالات در نورمگز 
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران
زینب شکوری مقالات در نورمگز 
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
محمد رضا بهرنگی مقالات در نورمگز 
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران

پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت های آموزشی، پرورشی و مدت زمان نگهداری مطالب در حافظه، در دو روش تدریسِ سنتی و الگوهای ترکیبی (کاوشگری، پیش سازمان دهنده، تفحص گروهی و نمایشی) انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی بود و جامعه مورد مطالعه را کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم شهر مرند، تشکیل می دهند می دادند. گروه نمونه شامل ۳۶ دانش آموز پسرِ در حال تحصیل در کلاس پنجم در سال تحصیلی ۸۹ – ۱۳۸۸ بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شد. برای گردآوری داده ها از آزمون محقق ساخته استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس و اندازه اثر نشان داد که از نظر آموزشی، میان دو روش تدریس تفاوت معناداری وجود ندارد، اما از نظر پرورشی و طول مدت نگهداری مطالب در حافظه، تفاوت معناداری وجود دارد.

اصغر شپ, مسعود ا, زینب ش, محمدرضا ب. راستی این همه هیاهو پیرامون الگوهای تدریس برای چیست؟. ژانویه ۰۱, ۱۳۹۱;۹(۳۴):۷۳–۸۳٫
دریافت مقاله از آدرس http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=174409

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *