خانه / منابع / مقاله / نگاهی به اصول و روش های یادگیری پروژه محور

نگاهی به اصول و روش های یادگیری پروژه محور

یادگیری پروژه محور

ایجاد روحیه خلاق و تربیت نسلی پژوهشگر، از مهم ترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است. رسیدن به این مهم نیازمند بستری مناسب است که در آن معلم انگیزه کافی را برای هدایت روند تعلیم و تربیت به سوی فعالیت های پژوهشی داشته باشد و جریان آموزش را در مدار پایین ترین سطح آموزشی یعنی سطح دانش و محفوظات صرف قرار ندهد.
این امر مستلزم طراحی سیستم های آموزشی خلاق و وجود امکانات لازم برای انجام وظایف محوله از فضای آموزشی گرفته تا کتابخانه، کارگاه کامپیوتر، آزمایشگاه و کارگاه و فضای ورزشی و … است. در سال های گذشته، در بعضی موارد مذکور قدم های مثبت اما نا کافی برداشته شده است و تا حدی به تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در بین معلمان و دانش آموزان کمک شده است.
از جمله این اقدامات موضوع معلم پژوهنده و فعالیت های پژوهشی در بین تعداد کثیری از فرهنگیان عزیز است و فعالیت های تحقیقی که به ضرورت تالیف کتاب های جدید در دوره ابتدایی صورت گرفتند. تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی در دوزه دبیرستان نیز گامی دیگر در حرکت دادن جریان آموزش به سوی تحقیق و پژوهش بود.
یکی از اقدامات مفید و سازنده ای که در چند سال اخیر در این زمینه صورت گرفت، پرسش مهر به صورت طرح چند موضوع تحقیقی ابتدا برای دانش آموزان و بعد برای فرهنگیان و دانش آموزان بود که حرکت بسیار ارزنده ای برای ایجاد روح مطالعه و تحقیق در جامعه فرهنگی کشور را پی ریزی کرد.

پیام این طرح از یک سو تاکید بر روح تحقیق و بیرون آمدن از حصار مطلق کتب درسی در امر یادگیری و از سوی دیگر اشاره به رسالت عظیمی است که سیستم آموزش و پرورش می باید داشته باشد. یعنی سوق دادن امر یاددهی، یادگیری به جستجو و کاوشگری است. در این حرکت بسیار ارزشمند یک نیاز اساسی آشنایی فرهنگیان با شیوه یادگیری بر اساس پژوهش است و اینکه یادگیری بر پایه پروژه محوری یعنی چه و این شیوه چه جایگاهی در سیستم های تعلیم و تربیت دارد. در این مقاله ضمن طرح چگونگی طراحی برنامه یادگیری پژوهش محور و ارائه چارچوب روش های اجرایی آن، از مزایای آن هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان عزیز صحبت خواهد شد.

دریافت مقاله

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *