خانه / منابع / مقاله / اختفای دین به قصد اکتشاف دین (پای صحبت‌ دکتر عبدالعظیم کریمی)

اختفای دین به قصد اکتشاف دین (پای صحبت‌ دکتر عبدالعظیم کریمی)

دکتر عبدالعظیم کریمی

متخصص تعلیم و تربیت

مقالات در پرتال علوم انسانی 
مقالات در نورمگز 

بعد قبل
خلاصه آنچه در این گفتگو می‌خوانید

|

تبلیغ در فرهنگ دینی ما باید سلبی باشد. سلبی یعنی چه؟ یعنی اختفای دین به قصد اکتشاف دین که این کلام، راهبردی عارفانه، رغبت انگیز و قلبی و در عین حال روشمند است.

|

مولانا خیلی دقیق و جالب می‌گوید مقصود من چیست. یک مربی دینی و یک معلم تربیتی وقتی قصد تربیت می‌کند، از همان نقطه که قصد می‌کند به طور عمدی تربیت کند، به تربیت مستقیم پرداخته است.

 |

نظام آموزش و پرورش ما بهترین نظام و کامل ترین نظام است، اگر معکوس شود. دقیقا به آن چیزهایی که نباید عمل کنیم، داریم عمل می کنیم و به آنچه باید عمل کنیم، عمل نمی‌کنیم.

 |

اینشتین می‌گوید: در مدارس ما جاه طلبی حاکم است. زیرا همه سعی می کنند اول بشوند و از دیگران جلو بزنند. می‌گوید: به نظر من شاگرد اول کسی نیست که از دیگران جلو بزند، بلکه دانش آموز پیشرو کسی است که دیگران به به پیش براند.

 |

در قرآن هم مردم سه دسته‌اند: عده‌ای اهل موعظه‌اند، گروهی اهل جدل‌اند، و گروهی هم اهل حکمت‌اند. روش تعامل با هر کدام نیز متفاوت است.

 |

سقراط می گوید: آموزش ارائه حقیقت نیست، بلکه ایجاد نیاز به حقیقت است. به نظر شما کدام یک زحمت بیشتری را می‌طلبد؟ معلوم است «ایجاد نیاز» کردن کار بیشتری می‌برد.

بعد قبل

اختفای دین به قصد اکتشاف دین

دکتر عبدالعظیم کریمی نامی آشنا برای دست اندکاران تعلیم و تربیت در کشور است. او به ویژه در آموزش و پرورش شناخته شده است. مدتی در نهاد امور تربیتی مدیر کل برنامه ریزی فرهنگی بوده است و اکنون نیز مدتی است در دانشگاه و در کرسی تعلیم و تربیت مشغول تدریس است.

حاصل تجربیات خود را در کتاب‌های متعددی که تالیف کرده، آورده است. حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و البته این حرف‌ها با نقدهای بسیاری همراه است. پای صحبت او نشستیم تا شما خود ارزشیابی کنید. از او خواستیم تا ایده‌های خود را تبدیل به نظریه‌ای تربیتی کند تا بتوان آن را علمی‌تر مورد نقادی قرار داد.

امیدورایم حاصل این گفت و گو برای شما عزیزان مورد استفاده قرار گیرد.

آدرس: http://www.roshdmag.ir/fa/article/15292

دریافت مقاله

مطلب پیشنهادی

هویت برنامه ریزی

تدریس یک فعالیت هدفدار است. هر فعالیت هدفداری برای اینکه به نتیجه و هدف خود برسد نیازمند برنامه‌ریزی است. پس...........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *