تدریس برتر
برای اینکه بتوانیم در کلاس بهتر عمل کنیم و در دانشآموزان علاقه و انگیزه ایجاد کنیم، لازم است راهحلهایی متناسب با شرایط و امکانات موجود در مدرسه و مبتنی بر شناخت استعدادها، تواناییها، علاقهها و سلیقههای دانشآموزان بهکار گیریم. همچنین باید بدانیم که همیشه فقط یک روش تدریس خاص و محدود، برای انواع کلاسها و در همهی شرایط نتیجهبخش نخواهد بود. معلم هنرمند، توانا و فعال کسی است که برای هر زمان و شرایطی راهحلی منطقی و مناسب بهکار ببندد.
یکی از دروس تخصصی دانشآموزان علوم انسانی و معارف اسلامی، فلسفه و منطق است. آمار و تحقیقات نشان میدهد که درصد و میانگین قبولی دانشآموزان در این درس بسیار پایین و یا در حد رضایت بخش نیست. نویسنده در این مقاله به بررسی و دلایل افت تحصیلی در این درس میپردازد و در ادامه راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه میدهد. امید که با نقد و بررسی بیشتر و استفاده از روشهای فعال و نوین تدریس، به تحلیل عقلی و فکری دانشآموزان در همهی امور کمک کنیم.